Praktyki zawodowe w greckim Platamonas

Kalimera Sułkowice - mogli zawołać uczniowie klas czwartych Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących, którzy , 03.05. 2024 powrócili z praktyk zawodowych w Grecji, które, odbywały się tam po raz drugi, a zaczęły się 08.04. 2024r.

 

Praktyki nadal są realizowane w ramach projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w programie Erasmus+ sektor Kształcenie i Szkolenia Zawodowe Akcja 1. Mobilność Edukacyjna.  W tym roku szkolnym na mobilność do greckich przedsiębiorstw wyjechało 18 uczniów z dwiema nauczycielkami. W projekcie wzięli udział uczniowie kształcący się w zawodach: technik handlowiec, technik mechatronik, technik mechanik oraz technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Celami projektu jest poszerzanie kompetencji zawodowych i horyzontów w Unii Europejskiej, podnoszenie mobilności zawodowej i osobistej oraz rozwijanie kompetencji międzykulturowych. Aby te cele zrealizować wyruszyliśmy więc w drogę.

 

Po dwudziestogodzinnej podróży i nocnych chłodach, na granicach państw, gdzie trzeba było wysiadać z autokaru, grecki hotel o zachęcającej nazwie Sun Beach Resort w Platamonas przywitał nas  słoneczną , letnią pogodą, kwitnącymi i cudownie pachnącymi drzewkami limonek, pomarańczy i cytryn, pięknym turkusowym morzem tuż za hotelem i ośnieżonymi górami Olimpu. Góry piękne, ale patrząc na ten śnieg nie zazdrościliśmy Zeusowi, lecz zachwycaliśmy się tym, co sami dostaliśmy.

 

Uczniowie technikum mechatronicznego, mechanicznego i OZE rozpoczęli praktyki w hotelu Golden Sun w Mesangali, odwiedzali też centrum OES w Platamonas, gdzie w grupach realizowali projekty właściwe dla swoich zawodów, np. mieli tam zajęcia z robotyki, zbudowali mały samochodzik, którym następnie sterowali zgodnie z poleceniem, czy też dowiedzieli się, jak zgodnie z zasadami BHP przebiega montaż paneli fotowoltaicznych. Uczniowie OZE byli też na farmie fotowoltaicznej, będącej w budowie,. Uczyli się instalacji, konserwacji i monitorowania nauczyli się więc, jak w praktyce przebiega budowa takiej elektrowni. Handlowcy natomiast przez kilka dni zgłębiali w sali konferencyjnej naszego hotelu kulturę starożytnej i współczesnej Grecji, gospodarkę, ekonomię i handel, wszystko w języku angielskim. Później mieli zajęcia w księgarni, w sklepach i hurtowniach, także w hotelu Agnanti w Paleos Panteleimonas pod Olimpem. W sklepie Smile w Platamonas uczyli się składać zamówienia i sporzadzac faktury w programie komputerowym. Poznawali zasady rozkładania towarów w sklepie i nawet obsługiwali klientów. To tylko niektóre przykłady tego, co uczniowie robili na praktykach.

 

Kilkakrotnie grupa odwiedziła pobliskie Paleos Pantaleimonas ( były to krótkie wycieczki w czasie wolnym od praktyk) To stara górska wioska z malowniczymi kamiennymi domkami, z wąskimi, również kamiennymi uliczkami i zabytkowym kościołem św. Panteleimona, który jest patronem chorych  i cierpiących, lekarzy i pielęgniarek. Miejscowość leży na wysokości 600 m. nad poziomem morza, prowadzi do niej kręta wąska droga – serpentyny, więc widoki stamtąd są oszałamiające ( umiejętności kierowcy autokaru też). Była również wycieczka do Litochoro i Parku Narodowego Góra Olimp. Prowadzi stamtąd szlak turystyczny na najwyższy szczyt masywu Olimpu – Mitikas o wysokości 2918 m. i oczywiście jest pięknie.

 

W weekendy odbywały się dłuższe wycieczki. Jedną z nich była wycieczka do muzeum etnograficznego w Gonnoi. Uczniowie obejrzeli stary, typowy grecki dom z 1852 roku. Wraz z gospodarzami ugniatali ciasto na ciasteczka, którymi zostali potem poczęstowani. Grecy uczyli młodzież tańca przy dźwiękach greckiej muzyki, za co ta odwdzięczyła się im nauką belgijki.

 

Były też trzy całodniowe wycieczki. Pierwsza, na wyspę Skiathos, na bardzo rozrywkowym statku, gdzie jedni z nas tańczyli rozbawieni przez grecką załogę, a inni podziwiali widoki i wypatrywali delfinów. Na miejscu  zwiedziliśmy stolicę wyspy, portowe miasteczko Skiathos nazywane też Chora, zjedliśmy tam obiad i popłynęliśmy na plażę Koukounaries, gdzie plażowaliśmy, podziwiając bardzo drobny piasek z drobinkami miki, błyszczącej jak złoto, bardzo czyste morze, las piniowy i gdzie było jeszcze cieplej. Podziwialiśmy też hotel, w którym lubiła spędzać czas księżna Diana,  więc czuliśmy się, jak na luksusowych, egzotycznych wakacjach. Na tej wyspie kręcono sceny do słynnego musicalu „Mamma Mia”.

 

Celem drugiej wycieczki były Saloniki, gdzie wiele dowiedzieliśmy się o Aleksandrze Wielkim i jego siostrze Tesalonice, dla której mąż, władca Starożytnej Macedonii, w IV wieku p.n.e otoczył murem 26 wiosek i uczynił z nich miasto. Po 200 latach przejęli je Rzymianie, było nawet jedną z czterech stolic cesarstwa, stąd wiele budowli rzymskich. To tu z rzymskiej agory św. Paweł wygłaszał listy do Tesaloniczan i tu urodzili się apostołowie Słowian Cyryl i Metody.

 

Trzecia wycieczka, to wyjazd do Meteorów, najbardziej malowniczych formacji skalnych na świecie i kunsztownych architektonicznie klasztorów wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Znajdują się tam prawosławne klasztory, do dzisiaj aktywnych jest zaledwie 6, i są one dostępne dla zwiedzających. My zwiedziliśmy klasztor św. Stefana, Moni Aiju Stafanu. Jest to drugi z klasztorów żeńskich, przypomina on bardziej pałac niż kościół, ma piękny dziedziniec i ogrody, a w samym kościele jest piękny, drewniany, bogato zdobiony ikonostas.

 

Po zakończonych praktykach zawodowych, trzeciego maja, wszyscy uczestnicy uzyskali certyfikaty zdobytych umiejętności oraz Europass-Mobilność, które potwierdzają kwalifikacje zawodowe, podnoszą konkurencyjność ich posiadaczy na europejskim rynku pracy i stanowią cenną przepustkę do efektywnego poszukiwania pracy. Udział w praktykach zawodowych był ważnym i przydatnym doświadczeniem życiowym dla uczestników mobilności. Czas praktyk to był cudowny okres, który umożliwił zdobycie nowych umiejętności i zapewnił wspaniałą rekreację. Udział w programie miał za zadanie ułatwić uczniom m.in. praktyczne wykorzystanie teoretycznej wiedzy zdobytej w trakcie nauki szkolnej, zdobycie doświadczenia w zawodzie, poznanie nowoczesnych standardów w europejskiej branży handlowej, mechatronicznej, mechanicznej i odnawialnych źródeł energii, podniesienie kompetencji językowych w zakresie angielskiego, czy też wsparcie rozwoju osobistego i zawodowego. Uczniowie lepiej poznali źródło kultury europejskiej, którym m.in. jest Grecja. Zawarli nowe przyjaźnie, (tu wspomnę, że byliśmy tam z grupą z Lubnia i dziś są to nasi wielcy przyjaciele) wzmocnili także więzi między sobą, z pewnością poprawiły się ich umiejętności społeczne, chociażby za sprawą gier miejskich, zawodów sportowych, konkursu fotograficznego, a także wspólnych ognisk i dyskotek. Wisienką na torcie były wycieczki w urokliwe miejsca.

 

Te praktyki były wspaniałym przeżyciem, dzięki nim można było wiele się nauczyć w bardzo przyjemny sposób i nabrać wiatru w żagle do dalszych aktywności. Nasza szkoła jest dumna, że uczniowie, którzy wyjechali na praktyki Erasmusa wykazali się dojrzałością, samodzielnością, poprawili swoje umiejętności w zakresie organizacji pracy i bez zarzutu wykonali powierzone im zadania.