Grupa uczniów z opiekunkami na tle skalnych klasztorów Meteory w Grecji.
Logo organizacji Olympus Education z hasłem "Practicing Top Experiences" i symbolem gór oraz ptaka. Logo Flying Colours z czerwonym, wstęgowo ułożonym symbolem. Baner Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Bohaterów Monte Cassino w Lubniu z budynkiem szkoły i grafiką z czerwonymi makami.

Rok szkolny 2025/2026 przyniósł kolejne doświadczenie zawodowe uczniom i nauczycielom naszej szkoły. Tegoroczne praktyki zawodowe dla uczniów klas IV technikum, były realizowane w ramach projektu finansowanego z funduszy Unii Europejskiej, program Erasmus +, sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe dla uczniów i kadry o numerze 2025-1-PL01-KA121-VET-000314306 w ramach pięcioletniej akredytacji na lata 2021-2027.

W terminie 29.09.2025-10.10.2025 na mobilność do Grecji wyjechało 21 uczniów, oraz 2 opiekunów.

Byli to uczniowie technikum w zawodach: technik hotelarstwa i technik żywienia i usług gastronomicznych. Praktyki zawodowe w Grecji poprzedziła rekrutacja uczestników projektu oraz przygotowanie do wyjazdu w formie zajęć kulturowych z elementami języka greckiego, zajęć z języka angielskiego i zajęć pedagogicznych.

Młodzież odbywała praktykę zgodnie z ustalonym harmonogramem, według którego realizowano zadania zgodnie z podstawą programową. Uczniowie technikum hotelarskiego i technikum żywienia i usług gastronomicznych odbywali praktyki w Hotelu Poseidon Palace Leptokaria , Grecja.

Technicy hotelarstwa podczas stażu pracowali na recepcji hotelowej, gdzie zdobywali wiedzę na temat rezerwacji hotelowych – zameldowywanie i wymeldowywanie gości, obsługi klientów wraz z systemem zarządzania płatnościami i wystawianiem faktur. Odbyli również staż w restauracji obiektu, który ich gościł. Przyjmowali i serwowali zamówione przez gości hotelowych dania i napoje ( przygotowywanie koktajli bezalkoholowych – omówienie składników i technik miksowania, kawy tradycyjnej greckiej wraz z procesem parzenia, mielenia i podawania oraz napojów orzeźwiających takich jak lemoniady, herbaty mrożone i smoothie), zdobyli umiejętność w przygotowywaniu bufetu oraz uzupełnianiu go w trakcie pracy. Mieli okazję zapoznać się z nowymi formami i technikami obsługi. Technicy hotelarstwa odbyli również zajęcia z metod i zasad prac pokojowych oraz znajomości procesów prania i suszenia bielizny hotelowej. Przygotowywali pokoje dla nowych gości hotelowych, dbali o porządek wewnątrz, jak i na zewnątrz obiektu. Zdobyli również doświadczenie w organizacji i przygotowywaniu wydarzeń hotelowych.

Uczniowie technikum żywienia i usług gastronomicznych podczas stażu poszerzali swoją wiedzę w zakresie umiejętności i kompetencji w swoim kierunku kształcenia, nauczyli się profesjonalnego serwisu restauracyjnego zgodnie z etykietą kelnerską i obsługą sali konsumpcyjnej. Gastronomowie w trakcie stażu uczyli się efektywnego planowania oraz organizacji pracy - w tym praca w zespole kuchennym oraz współpraca z różnorodnymi osobami w międzynarodowym środowisku, która rozwija umiejętności komunikacyjne.

Uczniowie technikum gastronomicznego poznali tajniki greckiej kuchni pracując w restauracji i przygotowując posiłki. Obsługiwali gości, dbali o przygotowanie stołów, sprzątali po zakończonym posiłku.

Brali udział w warsztatach kulinarnych oraz kursie baristy. Poznali tajniki parzenia greckiej kawy, przygotowania potraw z ryb i owoców morza, jak również greckich wypieków.

W ramach wyjazdów zawodoznawczych uczestnicy projektu odwiedzili regionalną fabrykę sera feta, w greckiej rodzinnej winnicy mieli okazję poznać etapy produkcji wina oraz logistykę jego sprzedaży.

Praktyki i szkolenia realizowane były we współpracy z grecką organizacją partnerską OLYMPUS EDUCATION SERVICES Single Member P.C. NEI PORI, Grecja.

Oprócz zdobywania nowych umiejętności zawodowych, w czasie dwutygodniowego pobytu na praktykach, realizowany był bogaty program kulturowy, który umożliwił poznanie historii, kultury i zwyczajów Grecji. Uczniowie poznawali Grecję, jej zabytki i tradycje oraz piękno przyrody. Codziennie kosztowali tradycyjne potrawy greckie, które serwowano w hotelowej restauracji. Poznali typowe dania greckie takie jak: moussaka, souvlaki, pastisio, sałatka grecka (choriatiki), pita, tzatziki, faszerowane warzywa (gemista) i wiele innych.

Mieli też warsztaty tańców greckich, podczas których pod czujnym okiem Greka wspólnie uczyli się kroków i figur ze znanych w Grecji tańców. Uczestnicy programu byli na kilku wycieczkach turystyczno-krajoznawczych. Zwiedzili m.in. kompleks skalnych klasztorów w Meteorach. Pieszo odkrywali uroki pobliskich miejscowości Platamonas, Litochoro i Stary Panteleimon znajdujący się u podnóży Olimpu. Niezapomnianym przeżyciem był rejs statkiem na wyspę Skiathos i plażę Koukounaries. Podczas rejsu na statku kapitana Kostasa panowała wyśmienita zabawa połączona z nauką Zorby.

Udział w projekcie nr 2025-1-PL01-KA121-VET-000314306 dał uczniom możliwość pracy na zagranicznym rynku oraz poznania kultury Grecji. Uczniowie nauczyli się m.in. współpracy w grupie wraz z priorytetowym podziałem obowiązków przydzielonych podczas pracy. Uwierzyli we własne możliwości, mieli okazję do przełamania bariery językowej oraz otwarcie się na inną kulturę. Potwierdzeniem nabytych kompetencji zawodowych było otrzymanie certyfikatów uczestnictwa w mobilności zagranicznej co w przyszłości może pomóc młodzieży w dalszym rozwoju swojej kariery zawodowej. Bez wątpienia, każdy z uczestników wyniósł z mobilności satysfakcję i poczucie, że udział w programach Erasmus + to dla nich ogromna szansa na dalszy samorozwój. Mamy nadzieję, że wyniesione doświadczenie i ogrom pozytywnych emocji pozostanie jak najdłużej z wszystkimi uczestnikami z Zespołu Szkól Ogólnokształcących i Zawodowych im. Bohaterów Monte Cassino w Lubniu, którzy brali udział w projekcie nr 2025-1-PL01-KA121-VET-000314306.

 

Cele naszego akredytowanego projektu to:

  • Podniesienie umiejętności zawodowych i międzykulturowych uczniów
  • Doskonalenie praktycznej znajomości języków obcych wśród uczniów i kadry
  • Poszerzenie umiejętności zawodowych wśród kadry w ramach kursów i szkoleń branżowych
  • Zapoznanie się z kulturą i organizacją pracy w krajach Unii Europejskiej
  • Rozwój współpracy międzynarodowej przez szkołę
  • Rozwój osobisty i zawodowy ucznia
  • Promowanie poczucia aktywnego obywatelstwa europejskiego, solidarności i tolerancji wśród europejskiej młodzieży
  • Wyrabianie nawyków ciągłego doskonalenia zawodowego, zdobywania nowych wiadomości i umiejętności zwiększających mobilność młodego pracownika na rynku pracy.

Każdy z uczestników otrzymał certyfikat potwierdzający odbycie mobilności w języku angielskim oraz dokument Europass Mobilność w trakcie podsumowania projektu.

 

Flaga Unii Europejskiej z podpisem "Dofinansowane przez Unię Europejską".

Projekt nr 2025-1-PL01-KA121-VET-000314306 jest dofinansowany przez Unię Europejską Programu Erasmus +, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe dla uczniów i kadry, w ramach akredytacji na lata 2021-2027.

 

Facebook.com X.com

Galeria

Program ochrony powietrza

Ikona chmury i linii symbolizujących smog – przycisk „Zanieczyszczenie powietrza”. Ikona mapy z zaznaczonymi obszarami – przycisk „Jakość powietrza w powiecie”. Ikona domu z napisem „czyste powietrze, zdrowy wybór” – przycisk „Program Czyste Powietrze”.