Na zdjęciu widoczne są dwie osoby - kobieta i mężczyzna z otwartym notesem.

Co to jest Polski Akt o Dostępności (PAD)

Polski Akt o Dostępności (PAD) to ustawa z dn. 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Przepisy obowiązują od 28 czerwca 2025 r.

PAD wdraża standardy Dyrektywy EAA (European Accessibility Act) - Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 – dotyczącej wymogów dostępności produktów i usług. Zobowiązuje producentów, usługodawców, importerów i dystrybutorów do zapewnienia dostępności określonych produktów i usług.

Dyrektywa EAA to kompleksowa regulacja w obszarze dostępności oraz uniwersalnego projektowania, która wzmacnia również polski Program „Dostępność Plus” i nakłada obowiązki zarówno na podmioty publiczne, jak i przedsiębiorców z sektora prywatnego.

 

Kogo dotyczą wytyczne Dyrektywy EAA?

Nowe regulacje obowiązują podmioty działające na rynku Unii Europejskiej odpowiedzialne za projektowanie, produkcję, dystrybucję i udostępnianie produktów oraz usług w takich branżach jak:

  • technologie informacyjno-komunikacyjne (komputery, smartfony, e-czytniki, systemy operacyjne)
  • e-commerce (sklepy internetowe, platformy zakupowe)
  • bankowość (usługi bankowości detalicznej, bankomaty, aplikacje mobilne)
  • telekomunikacja (strony, aplikacje, infolinie)
  • transport (systemy rezerwacji i sprzedaży biletów, terminale, automaty biletowe)
  • medialno-audiowizualne (streaming, telewizja, VOD)

 

Dlaczego stworzono wytyczne dotyczące dostępności produktów i usług?

Dyrektywa EAA dąży do ujednolicenia zasad dostępności w całej Unii Europejskiej. Nadrzędnym celem jest zapewnienie wszystkim ludziom pełnego udziału w życiu społecznym i gospodarczym. Dzięki temu szczególnie seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami, osoby ze szczególnymi potrzebami zyskują realną szansę korzystania z technologii i usług na równych zasadach.

 

Korzyści dla Przedsiębiorstw z wdrożenia wytycznych Dyrektywy EAA

  • Poszerzenie rynku oraz rozwój firmy: dostęp do produktów i usług zwiększa liczbę klientów.
  • Międzynarodowe rynki zbytu: produkty mogą być sprzedawane w całej UE.
  • Poprawa wizerunku firmy: dostępność może zwiększyć postrzeganą wartość marki i zyskać uznanie społeczne.
  • Spełnienie obowiązujących wymogów prawnych: brak sankcji prawnych oraz kar finansowych.
  • Zwiększenie konkurencyjności: wyróżnienie na tle konkurencji, co pozwala na zdobycie przewagi rynkowej.
  • Innowacyjność: dostosowywanie produktów i usług do wymogów dostępności może stymulować innowacje i rozwój nowych rozwiązań technologicznych.
  • Lepsze wyniki w wyszukiwarkach (SEO) strony dostępne są lepiej indeksowane przez wyszukiwarki, co zwiększa widoczność online.
  • Wsparcie w procesie zakupowym (tzw. design uniwersalny) dostosowanie produktów i usług do potrzeb osób z różnymi ograniczeniami wspiera lepszą dostępność informacji i procesów zakupowych, co jest korzystne dla wszystkich klientów.
  • Długoterminowe korzyści finansowe: wprowadzenie dostępnych stron internetowych czy aplikacji mobilnych, otwiera rynek na nowe grupy klientów

 

Twoja Firma jest objęta obowiązkiem stosowania ustawy o dostępności a może planujesz działalność objętą obowiązkiem stosowania ustawy?

Zapraszamy do udziału w projekcie
DYREKTYWA EAA – szkolenia i doradztwo dla przedsiębiorstw
dyrektywaeaa@adn.pl | www.dyrektywaeaa.adninstytut.pl
tel.: +48 22 162 79 60 | +48 452 444 043

Facebook.com X.com

Do pobrania

Program ochrony powietrza

Ikona chmury i linii symbolizujących smog – przycisk „Zanieczyszczenie powietrza”. Ikona mapy z zaznaczonymi obszarami – przycisk „Jakość powietrza w powiecie”. Ikona domu z napisem „czyste powietrze, zdrowy wybór” – przycisk „Program Czyste Powietrze”.